Nieuws

Energie: informeren, vergelijken, besparen

Energie: informeren, vergelijken, besparen

Vergelijken en veranderen van leverancier, met de stijgende energieprijzen kan dit de energiefactuur een beetje verlichten.

Meer dan 400.000 gezinnen in België leven in energiearmoede. De prijzen blijven stijgen, terwijl de inkomens achterblijven. Volgens de CREG, de Federale Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas, zouden één miljoen gezinnen in één jaar tijd meer dan 500 euro kunnen besparen op gas en elektriciteit. Maar hoe? We spraken met Sophie Lenoble, economisch adviseur en woordvoerster van de CREG.

Wat is energiearmoede en wie is slachtoffer?

“Huishoudens kennen energiearmoede wanneer het aandeel van de uitgaven voor energie te hoog is in verhouding tot het inkomen. Maar ook wanneer huishoudens minder verbruiken dan nodig is, om een te hoge rekening te vermijden. De meest kwetsbare groepen zijn eenoudergezinnen en gezinnen en alleenstaanden met een laag inkomen. Huisvestingsomstandigheden kunnen verklaren waarom de factuur zo explosief stijgt: slechte isolatie van het gebouw, gebrekkige apparatuur, enzovoort.”

Wat doet de regering voor mensen in deze situatie?

“Het sociale tarief, lager dan het markttarief, werd ingevoerd. Helaas komt dat alleen bepaalde sociale uitkeringsgerechtigden ten goede en niet alle mensen met een laag inkomen. De groep van wie in aanmerking komt werd dit jaar uitgebreid omwille van de coronacrisis. Mensen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming, hebben nu ook recht op het sociaal tarief. Dit is een welgekomen, maar helaas tijdelijke maatregel tot eind 2021.”

In 2020 daalde de elektriciteitsprijs, maar een groot deel van de huishoudens heeft daar niet van geprofiteerd. Waarom?

“Veel huishoudens hebben energiecontracten van een aantal jaren oud. Dit zijn zogenaamde ‘slapende contracten’. Veel van deze contracten houden geen rekening met de prijsdalingen op de internationale markten of als gevolg van de gezondheidscrisis.”

Hoe kan dit in de toekomst worden verholpen?

“Momenteel zijn er veel aanbiedingen van leveranciers, met zeer verschillende prijzen. Het verschil tussen de duurste en de goedkoopste producten op de elektriciteitsmarkt ligt rond de 300 euro. Voor aardgas kan dit bedrag oplopen tot 700 euro per jaar.”

“Er zijn verschillende online instrumenten om consumenten wegwijs te maken en te helpen besparen. Zo hebben wij (bij de CREG) een scan ontwikkeld die alle contracten (actieve en slapende) bevat en deze vergelijkt met de huidige aanbiedingen. Er zijn nog andere online vergelijkingssites: commerciële sites, maar ook sites van regionale regelgevende instanties, enzovoort. Deze laatste zijn uitsluitend gebaseerd op actieve contracten die door leveranciers worden aangeboden. Zij promoten de goedkoopste contracten die momenteel op de markt beschikbaar zijn en de bijbehorende voorwaarden.”

“Zodra de consument het contract heeft gekozen dat bij hem past, neemt hij contact op met de leverancier en geeft hij aan welk product hij wenst. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar dat is het niet, aangezien er geen administratieve stappen hoeven te worden ondernomen. De nieuwe leverancier neemt contact op met de oude leverancier om de wijziging door te voeren. Zo bestaat er geen risico dat mensen zonder gas of elektriciteit komen te zitten.

Tot slot, wat is de boodschap van de CREG aan de consument?

“Wees niet bang om te veranderen. Soms zijn er aanzienlijke besparingen mogelijk, maar dan moet u weloverwogen overstappen en ervoor zorgen dat u niet in een duurder contract of een contract met slechtere voorwaarden terechtkomt.”

ABVV-eisen

  • Een te laag inkomen is de belangrijkste oorzaak van energiearmoede. Daarom eist het ABVV fatsoenlijke lonen en sociale uitkeringen die boven de armoedegrens liggen;
  • Een van de middelen om energiearmoede te bestrijden is ingrijpen in de prijzen. Het ABVV steunt de CREG in zijn wens om in te grijpen in de energieprijzen en eist een verlaging van de btw tot 6%;
  • Het ABVV steunt alle sociale maatregelen (bijvoorbeeld de uitbreiding van de sociale tarieven) die de burgers in staat stellen hun energiefactuur te verminderen en vraagt werk te maken van de kwaliteit van de huisvesting;
  • Tenslotte veroordeelt het ABVV agressieve verkooptechnieken (huis-aan-huisverkoop, verkoop op afstand …) die aanzetten tot overhaaste beslissingen die veel geld kosten.
Facebooktwitter

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook x

De Nieuwe Werker

FREE
VIEW