Nieuws

Gepensioneerd? Opgelet met oplichters!

Gepensioneerd? Opgelet met oplichters!

Oplichters mikken met valse sms’en en emails op gepensioneerden om hun geld afhandig te maken. Wees gewaarschuwd!

De vakbond ABVV verneemt dat sommige gepensioneerden het doelwit waren en nog steeds zijn van frauduleuze sms-berichten, e-mails of telefoontjes. Oplichters nemen contact op en doen zich voor als medewerkers van de pensioendienst.

De federale pensioendienst drukt iedereen op het hart nooit persoonlijke of bankgegevens te delen via telefoon of mail.

  • Eén van de gebruikte techniek bestaat erin dat de oplichter het slachtoffer wijsmaakt dat die recht heeft op een covid-premie van duizend euro. Daarvoor heeft die zogezegd wel enkele gegevens nodig en vraagt die het slachtoffer om in te loggen met de digipass van zijn/haar bank.
  • Een ander terugkerende klacht komt van mensen die een emailbericht krijgen in naam van mypension.be. De email roept op om op een bepaalde link te klikken. Dit geeft de oplichter toegang tot bepaalde persoonlijke gegevens.

“Oplichters versturen e-mails met echte info over de pensioenhervorming”, zo lezen we op de website van de pensioendienst. “De inhoud is volledig correct want het gaat om een kopie van de teksten op onze website of op mypension.be. De links naar de beschikbare informatie daarentegen zijn vals. Open deze links niet!

Hoe ben je er zeker van dat je met de pensioendienst te maken hebt?

De pensioendienst, zo lezen we op de website van de dienst:

  • contacteert altijd via een beveiligde weg: per brief naar jouw adres, via je online pensioendossier op mypension.be
  • contacteert je nooit via sms;
  • contacteert je nooit per telefoon om persoons- of bankgegevens te vragen. Enkel als je hen belt via de Pensioenlijn 1765 vragen ze eventueel informatie om je dossier aan te vullen.
  • contacteert je nooit via e-mail om persoons- of bankgegevens te vragen. Via e-mail beantwoordt de dienst enkel algemene vragen over de pensioenen.
  • stuurt nooit medewerkers naar je thuis;
  • zal nooit vragen om in te loggen bij je bank via je digipass, persoonlijke beveiligingscodes door te geven zoals pin-of pukcodes van bankkaart of eID, te klikken op een link om een betaling te ontvangen.

De pensioendienst neemt altijd contact op met de gepensioneerden, hetzij per post, hetzij via het online gepensioneerdenbestand op mypension.be. NOOIT per sms, e-mail of telefoon. Het stuurt NOOIT agenten naar je huis.

Wat moet je doen als je een frauduleus sms-bericht, een frauduleuze e-mail of een frauduleus telefoontje ontvangt?

Niet antwoorden of ophangen als het om een telefoongesprek gaat. Je kunt het sms-bericht, de e-mail of het telefoontje dan rapporteren via verdacht@safeonweb.be.

Wat moet je doen als je het slachtoffer werd van oplichting?

Als je je bankgegevens hebt doorgegeven, neem dan onmiddellijk contact op met Card Stop op 078 170 170 om je bankkaart(en) te blokkeren.

Als je op een frauduleuze link hebt geklikt en het slachtoffer bent geworden van één of andere oplichting, doe dan aangifte bij de politie.

Facebooktwitter

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook x

De Nieuwe Werker

FREE
VIEW