// een bijdrage van BBTK
Begin juni legden de werknemers van Albert Heijn in Mol en Jumbo in Heusden-Zolder het werk neer. Bij Albert Heijn protesteerden de werknemers tegen de uitbreiding van de openingsuren, bij Jumbo werden de overuren niet uitbetaald en was er sprake van een extreme flexibiliteit. De werkdruk in de handel ligt hoog en het personeel had het gevoel dat er niet naar hen geluisterd werd.
Akkoord na amper enkele uren
Bij Albert Heijn in Mol wordt er ook op zondag gewerkt tussen 9 uur en 11.45uur. Het personeel heeft daar geen problemen mee omdat dit beperkt is. Het gaat slechts om enkele uren.
De directie wilde dit uitbreiden: van 8 uur ’s morgens tot 17.30 uur. Bovendien zou er geen compensatie tegenover staan en zou er geen garantie komen op voldoende vrije zondagen. De uitbreiding van de openingsuren zou dus een enorme impact hebben op het privéleven van de werknemers. Die zagen dat niet zitten en legden het werk neer. Amper enkele uren later liet de directie al weten – tijdelijk – af te zien van de plannen. Het personeel blijft alert, maar het is duidelijk dat actie voeren geloond heeft.
De vraag is bovendien of zondagsopeningen op het einde van de rit zelfs wel opbrengen? De kans is groot dat mensen hun boodschappen uitstellen en dat er over het weekend heen niet meer mensen komen. De klanten die langskwamen, gaven ook aan dat zij geen behoefte hadden aan uitgebreide openingsuren en ondersteunden dus ook de actie van het personeel.
In ieder geval: de BBTK zal zondagswerk niet zomaar toestaan en al helemaal niet als er niets tegenover staat. Wij willen goede sectorale afspraken zodat werkgevers zich niet kunnen verschuilen achter economische belangen of zogezegde concurrentie.
Onbetaalde overuren
Bij Jumbo leverde eerder overleg tussen directie en vakbonden niets op. Daarom werd er besloten om over te gaan tot actie. Er waren meerdere problemen. Ten eerste wordt het personeel respectloos behandeld. Zo werden planningen frequent last-minute aangepast zonder toestemming van de werknemers. Er werden ook regelmatig aangetekende brieven gestuurd voor onwettige afwezigheden. Zelfs naar werknemers die het bedrijf al hadden verlaten.
De managers bij Jumbo worden tewerkgesteld met een ‘all-in contract’. Dat wil zeggen dat ze veel meer uren presteerden dan voorzien, zonder dat deze betaald werden. Soms betekende dit zelfs dat mensen onder het minimumloon werkten. Het resultaat? Werknemers verlaten het bedrijf en de functies zijn moeilijk in te vullen.
Deze problemen komen bovendien in meerdere filialen voor. Daarom beslisten de vakbonden om het werk te hervatten nadat de directie overleg beloofde en ermee akkoord ging een aantal afspraken te respecteren. Dat is een stap vooruit want er was tot nu toe nog geen overleg met de directie. Voorstellen om het overleg aan te gaan, werden koudweg genegeerd.
De BBTK roept de steeds toenemende flexibiliteit in de handel al langer een halt toe. Er wordt steeds meer geëist van de werknemers en de consumptiemaatschappij moet 24/7 draaien. Daar doen we niet aan mee! Deregulering tegenhouden en zorgen voor een goede omkadering is onze prioriteit. De resultaten van deze korte stakingen bewijzen nog maar eens dat actie voeren loont en dat sociaal overleg essentieel is om ervoor te zorgen dat iedereen erop vooruitgaat.