Nieuws

Energie | Einde van het uitgebreide sociaal tarief: wat nu?

Energie | Einde van het uitgebreide sociaal tarief: wat nu?

Naar aanleiding van de torenhoge energieprijzen werd het sociaal tarief in februari 2021 uitgebreid naar personen met een verhoogde tegemoetkoming. Deze maatregel werd meermaals verlengd, maar loopt ten einde in juni 2023.

Wat betekent dit?

Vanaf 1 juli 2023 zullen gezinnen die nu genieten van het sociaal tarief voor energie omdat ze recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming, een energiecontract op de privémarkt moeten afsluiten. Het gaat om meer dan 400.000 huishoudens voor elektriciteit en 275.000 huishoudens voor gas. De ‘traditionele’ begunstigden van het sociaal tarief (= mensen die er vóór de verlenging in 2021 van genoten) worden niet door deze wijziging getroffen.

Wat zal er gebeuren?

Volgens het koninklijk besluit hierrond, moet de leverancier vanaf 1 juli 2023 aan deze klanten het goedkoopste product (contract) in zijn portfolio aanbieden, en moet deze prijs gedurende drie maanden gegarandeerd zijn. De leverancier bij wie de gezinnen met recht op verhoogde tegemoetkoming energie klant waren voordat zij het uitgebreide sociaal tarief kregen, moet de betrokken klanten in de maand april contacteren om hen het goedkoopste contract aan te bieden.

Klanten kunnen dan:

  • het contract aanvaarden, dat in werking treedt op 1 juli 2023;
  • van leverancier veranderen, indien zij een goedkoper contract vinden bij een andere leverancier. Dit contract moet dan uiterlijk op 1 juni 2023 getekend worden, om op 1 juli 2023 in werking te treden.

Als de klant niet reageert, zal de leverancier ervan uitgaan dat de klant het voorgestelde contract aanvaardt.

Het belang van vergelijken

Het voorgestelde contract wordt verondersteld het goedkoopste te zijn in het aanbod van de energieleverancier. Dit betekent niet noodzakelijk dat dit het goedkoopste op de markt is. De consument moet in de loop van april over dit tarief worden geïnformeerd, zodat hij of zij voldoende tijd heeft om de aanbiedingen te vergelijken.

In een notendop

  • De CREG-scan vergelijkt het contract van de consument (inclusief oude, zogenaamde ‘slapende contracten’) en laat zien of het inderdaad tot de goedkoopste behoort;
  • Op de vergelijkingssites kan de consument een nieuw contract kiezen (uit de contracten die in die maand aangeboden worden).

Hoe ga je tewerk?

  • Ten eerste via de CREG-scan, die een overzicht geeft van de goedkoopste contracten (zowel vaste en variabele tarieven) voor het energiegedeelte (de ‘molecule’). Dit is het enige deel van de factuur waar de prijs per leverancier kan verschillen. De kosten en taksen zullen voor alle leveranciers identiek zijn (afhankelijk van het verbruik).
  • Vervolgens gebruik je een door de CREG erkende vergelijker (Energie-Vergelijker.be of Mijnenergie.be) om een nieuw contract te kiezen, na te gaan of er interessante promoties zijn bij bepaalde leveranciers, en van leverancier te veranderen. De vergelijkers zijn telefonisch en/of online bereikbaar via chat. Zij helpen de consumenten met alle stappen die zij moeten ondernemen om een nieuw contract te ondertekenen.
  • Het is belangrijk om een kopie bij de hand te hebben van je regularisatiefactuur (ook wel jaarafrekening genoemd, niet te verwarren met de voorschotfactuur), omdat je jouw jaarverbruik moet kennen om prijssimulaties te kunnen maken.
  • Het wordt aangeraden om één of twee keer per jaar prijzen te vergelijken.

En als de prijzen opnieuw stijgen?

De regering zal de herinvoering van het uitgebreide sociaal tarief voor mensen met recht op een verhoogde tegemoetkoming, of de invoering van een aangepast systeem opnieuw bekijken indien de groothandelsprijzen het niveau van het prijsbeschermingsmechanisme overschrijden (d.w.z. 100 euro/MWh voor gas en/of 250 euro/MWh voor elektriciteit).

Facebooktwitter

One thought on “Energie | Einde van het uitgebreide sociaal tarief: wat nu?

  1. Ik geniet tot hiertoe van het sociaal tarief maar mijn leverancier (Engie) heeft me niets laten weten, dus ook niet dat mijn sociaal tarief vervalt. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik zou normaal recht hebben op een energiecheque van 250 € maar weet niet waar ik die moet aanvragen. Allemaal niet eenvoudig voor een alleenstaande bejaarde vrouw l

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook x

De Nieuwe Werker

FREE
VIEW