Bijna één Belg op vijf is slachtoffer van pesterijen op het werk en de meldingen gaan sinds begin 2021 in stijgende lijn.
Wanneer spreken we van pesten?
Pesten is een psychosociaal risico dat allerlei vormen kan aannemen. De acties moeten:
- Onrechtmatig en/of onredelijk;
- Herhaaldelijk in tijd en gevolgen zijn.
Het hoeft niet noodzakelijk over hetzelfde gedrag te gaan. Het gaat altijd over meerdere feiten die zich blijven opstapelen. Deze feiten vormen een risico voor de gezondheid en de veiligheid van de werknemer(s).
Zo kan het gaan om het isoleren van collega’s door hen niet te betrekken bij projecten of hen te negeren. Het kan ook gaan om roddels verspreiden, kleineren, lachen met iemands privéleven, afkomst, religie, politieke overtuiging … Of het kan het systematisch bekritiseren van iemand zijn, bijvoorbeeld door hen te onderbreken als ze praten, hen nutteloze opdrachten te geven of net meer werk dan ze aankunnen. Het kan uiteraard ook om fysiek geweld gaan. Zelfs al is het niet zo bedoeld: als het gedrag een impact heeft op de persoon, kan er sprake zijn van pesterijen.
Collectief antwoord
Wanneer je ziet dat iemand in je bedrijf gepest wordt, is het natuurlijk belangrijk om in te grijpen. Maar als werknemersafgevaardigde moet je je ook afvragen of dit wijst op een collectief probleem.
Het kan nuttig zijn met je collega’s te praten en te horen of er zich gelijkaardige situaties voordoen. Als blijkt dat dit zo is moet je als afgevaardigde het gepaste overlegorgaan kiezen om de discussie aan te snijden. Dit zal in de eerste plaats het CPBW zijn maar ook eventueel de OR, bijvoorbeeld als een slechte arbeidsorganisatie leidt tot frustratie en spanningen bij het personeel.
Als werknemersvertegenwoordiger kan je dus op verschillende niveaus een rol spelen om dit tegen te gaan.