We hebben hier in het verleden al gewaarschuwd voor telefonische oplichtingen of pogingen tot phishing, met name gericht op gepensioneerden. Deze keer zijn het werkzoekenden die het doelwit zijn. De RVA publiceerde onlangs en waarschuwing voor valse sms-berichten die in haar naam zijn ondertekend, of voor telefonische oproepen van nepagenten.
“Oplichters gebruiken de naam van de RVA om uw persoons- en bankgegevens per telefoon, sms of e-mail in handen te krijgen. Wees alert en geef jouw gegevens nooit door!”, lezen we op de RVA-site.
Valse coronapremies
Hoe gaat het in z’n werk? De oplichting kan plaatsvinden via de telefoon, per sms of per e-mail: “Een man gaf zich uit als RVA-medewerker. Hij deelde mee dat de sociaal verzekerde recht zou hebben op een “coronabeschermingspremie” van 900 euro die binnen 10 dagen zou worden gestort. Ze zouden hem zijn vergeten door een fout in het systeem. De persoon die zich uitgaf voor RVA-medewerker meldde dat er nog een controleur zou langskomen om na te gaan of de sociaal verzekerde nog alleenstaande is.”
“Het betreft hier een poging tot fraude, waarbij iemand zou langskomen die zich uitgeeft voor sociaal controleur, om bepaalde vertrouwelijke gegevens te weten te komen. Een sociaal controleur zal zich altijd identificeren met zijn dienstkaart en zal nooit bankgegevens opvragen.”
Misleidende sms’jes
Er circuleren ook sms-berichten die verwijzen naar ‘sociale fraude’:
Opgelet: zelfs als het vermelde nummer correct lijkt, kan er op klikken je naar een kwaadaardige link leiden.
Beveiligde contacten
De RVA herinnert eraan dat ze je nooit zullen contacteren via SMS. De communicatie verloopt meestal via beveiligde kanalen, zoals de E-box of de post thuis. Als er telefonisch contact is, zal dat nooit zijn om je persoons-of bankgegevens te vragen. Enkel wanneer je zelf naar het callcenter van de RVA belt, kan de RVA je om persoonlijke gegevens vragen.
De RVA – net zoals de meeste overheidsdiensten – zal je ook nooit vragen om in te loggen bij je onlinebank, om beveiligingscodes van je bankkaart of eID vragen, of om op een link te klikken om te betalen.
Wat moet je doen?
Als je een verdachte oproep, sms of e-mail krijgt, antwoord je niet en meld je dit bij verdacht@safeonweb.be. Als het een verdachte e-mail is die zogezegd van de RVA of My e-box is, check je op https://myebox.be of je die daar ook wel hebt.
Heb je helaas toch je bankgegevens doorgegeven? Verwittig dan onmiddellijk Card Stop op 078 170 170 (+32 78 170 170 als je in het buitenland bent). Als je het slachtoffer bent geworden van een onlineoplichting, doe dan aangifte bij de politie.