Sinds vorige week verzamelen protesterende vrachtwagenchauffeurs uit Centraal-Aziatische landen, die allemaal in dienst zijn van hetzelfde Poolse bedrijf, zich opnieuw in Duitsland. Werkgevers, transportsector en politici zien de vele misstanden nog steeds door de vingers.
// een bijdrage van BTB
Aanvankelijk waren het er een tiental maar sinds 26 juli waren er ongeveer 130 vrachtwagens tot stilstand gekomen op de parkeerplaats in Gräfenhausen, dicht bij de luchthaven van Frankfurt.
Chauffeurs niet betaald (bis)
De meeste chauffeurs werden sinds mei niet meer betaald. Collega’s van de ITF Road Transport Due Dilligence Foundation in samenwerking met de Duitse non-profit organisatie Fäire Mobilität, DGB en verdi proberen opnieuw voor de chauffeurs te onderhandelen met de Mazur Group.
Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV, licht toe: “Het feit dat chauffeurs uit Europa opnieuw naar Gräfenhausen komen om te demonstreren en hun rechten op te eisen bewijst dat de transportsector en de opdrachtgevers na de staking in april niets geleerd hebben. Zeker omdat het gaat over chauffeurs die werken voor hetzelfde malafide bedrijf.”
Opdrachtgevers moeten verantwoordelijkheid nemen
In plaats daarvan moeten alle betrokkenen in de toeleveringsketen hun verantwoordelijkheid nemen. Zij hebben de sleutel in handen om sociale dumping en uitbuiting in de transportsector te voorkomen. Afgezien van een korte golf van verontwaardiging in april van dit jaar, toen vrachtwagenchauffeurs voor het eerst op grote schaal in Gräfenhausen stopten, gebeurde er niets.
Extra mensen en middelen
De bedrijven die opdracht geven voor het vervoer van goederen hebben een grote verantwoordelijkheid. Ook politici hebben deze verantwoordelijkheid. Maar beiden nemen ze de problematiek van de sociale dumping en uitbuiting in het wegvervoer niet serieus genoeg, een enkele uitzondering niet te na gesproken.
Tom Peeters, adjunct van de federaal secretaris wegvervoer en logistiek: “BTB-ABVV is al jaren vragende partij voor extra middelen en mensen voor de inspectiediensten specifiek voor de transportsector en aanscherping van de aansprakelijkheid. Pas met huidig minister Pierre-Yves Dermagne, die de ernst van de situatie inziet, zijn er initiatieven voor extra investeringen en wetgeving die ook de opdrachtgevers aansprakelijk stelt. Maar in andere Europese landen gebeurt er helemaal niets of gaat het te traag en is het onvoldoende.”
België als inspiratie?
Het goederenvervoer over de weg in België en Europa moet zo worden georganiseerd dat mensen niet worden uitgebuit en dat de klant de verantwoordelijkheid op zich neemt. BTB-ABVV hoopt dan ook dat de aanscherping van de Belgische wetgeving waar eindelijk ook de opdrachtgevers aansprakelijk kunnen worden gesteld, snel goedkeuring vindt in het parlement. Op die manier kan België een voorbeeld zijn voor andere landen in de Europese Unie.
Tot slot roepen BTB-ABVV, de Europese (ETF) en Internationale (ITF) transportfederaties de chauffeurs op om contact te zoeken met de RTDD-foundation, Faire Mobilität en/of de nationale vakbonden om hun achterstallig loon te krijgen.