Nieuws

Flexi-jobs in de bus -en carsector: nog meer precariteit komt via de achterdeur binnen!

Flexi-jobs in de bus -en carsector: nog meer precariteit komt via de achterdeur binnen!

Flexi-jobs vervangen arbeidsplaatsen met normale loon-en arbeidsvoorwaarden door precaire jobs. Ze maken de reguliere tewerkstelling nog onaantrekkelijker en houden de lonen laag. Toch voert de regering flexi-jobs in voor de bus- en carsector. Een domme beslissing die ernstige gevaren inhoudt.

// een bijdrage van BTB

De vraag om flexi-jobs te kunnen invoeren was een patronale eis die in alle sectoren van transport en logistiek op de onderhandelingstafel lag. BTB-ABVV kon deze voordeur overal dicht houden omdat de precaire arbeidsomstandigheden, met name de lange onregelmatige dagen en lage lonen, al jaren zorgen voor knelpuntberoepen.

Flexi-jobs zijn niet de oplossing voor knelpuntberoepen.
Integendeel.

Frank Moreels, voorzitter BTB: “De schreeuw voor geschoold personeel was nooit groter. Diegenen die denken dat flexi-jobs deze nood zal invullen slaat de bal volledig mis. Flexi-jobs vervangen arbeidsplaatsen met normale loon-en arbeidsvoorwaarden door precaire jobs. Flexi-jobs zijn niet de oplossing voor knelpuntberoepen. Integendeel ze maken de reguliere tewerkstelling nóg onaantrekkelijker.”

Ernstige gevaren

De regering opent nu de achterdeur door het systeem in te voeren voor de bus -en carsector. Dit houdt ernstige gevaren in:

  • Er is een cumulverbod op bedrijfsniveau maar niet op sectorniveau. Dit zet de deur open voor vier vijfden-contracten aangevuld met een flexi-job in een ander busbedrijf. Voltijdse contracten zullen een uitzondering worden.
  • Autocarchauffeurs kunnen vervangen worden door bijvoorbeeld een leraar Lichamelijke Opvoeding die over de nodige attesten en rijbewijzen beschikt en zelf als flexi-jobber met de bus van een busbedrijf gaat rijden voor een schooluitstap naar het zwembad, voor de schoolskireis in de krokusvakantie, de Italiëreis voor de leerlingen Latijn ….
  • Er is geen enkele beperking van flexi-jobs in het bedrijf ten opzichte van de reguliere tewerkstelling. Er wordt bijvoorbeeld geen maximum percentage van flexi-jobs opgelegd. Een busbedrijf kan uitsluitend met flexi-jobbers gaan werken.

Concrete voorstellen

Omdat we nu eenmaal geconfronteerd worden met deze domme regeringsbeslissing deed BTB aan de minister van Werk concrete voorstellen om de om invoering van flexi-jobs beter te kaderen:

  • Voer een tachograafplicht in voor alle voertuigen die gebruikt worden voor personenvervoer in België, ongeacht het gewicht en het aantal kilometers. Verkeersveiligheid en respect voor rij-en rusttijden staat voorop.
  • Voer een cumulverbod in binnen de sector.
  • Beperk procentueel het aantal flexi-jobs ten opzichte van de reguliere tewerkstelling.
  • Maak flexi-jobs onmogelijk bij tijdelijke of economische werkloosheid.
  • Verplicht een jaarlijkse medische schifting en rijvaardigheidstest voor gepensioneerde chauffeurs.

Waarom zijn flexi-jobs NIET de oplossing?

Flexi-jobs vernietigen reguliere tewerkstelling en houden de lonen laag. Een krapte op de arbeidsmarkt zou in principe moeten leiden tot betere lonen. Maar door de invoering van interim, flexijobs, studentenarbeid en buitenlandse werknemers wordt die krapte deels weggewerkt en hoeft men geen hogere lonen te betalen. Zo blijft de sector onaantrekkelijk en blijven de knelpuntberoepen bestaan.

Een werkloze kan geen flexi-job aannemen. Flexi-jobs zetten dus geen extra mensen aan het werk, het laat werkenden of gepensioneerden extra werken. De werkloze blijft dus werkloos en men ontneemt hen de kans om een reguliere job aan te nemen.

Facebooktwitter

One thought on “Flexi-jobs in de bus -en carsector: nog meer precariteit komt via de achterdeur binnen!

  1. De onderwijzer die met de bus rijdt naar het skigebied was reeds voor de invoering van flexijobs een feit. Ik heb lang genoeg in de sector gewerkt om te weten dat busbedrijven zich niet strikt houden aan rij- en rusttijden en hiermee een voorbeeld: Chauffeur D rijbewijs haalt ‘s morgens vroeg om 04:30u (max. 8 personen) reizigers op in Antwerpen met een minibusje (rijbewijs B zonder tachograaf verplichtingen). Na aankomst vertrekt hij om zijn begeleidster op te halen voor zijn dagelijkse schoolrit (ook deze rit is vrijgesteld van tachograaf plicht). Na de schoolrit vertrekt hij naar het busbedrijf om reizigers terug te voeren en nieuwe reizigers terug mee op te pikken (deze rit is MET tachokaart, mits niet met een minibusje), daarna vertrekt de chauffeur om zijn avondrit aan te vangen (weer ZONDER tacho) en ‘s avonds rijdt diezelfde chauffeur nogmaals reizigers terug naar huis (zonder tacho). Deze chauffeur is op zéér drukke momenten bijna onophoudelijk aan het rijden (tussen… 14 & 18 uur/dag) zonder enige vorm van rusttijd. De kans dat deze chauffeur terug ‘s morgens om 04:30u wederom reizigers moet ophalen is reëel. Een buschauffeur (tacho gerechtigd) mag niet langer dan 4u30 na elkaar rijden, daarna neemt hij verplicht 0:45u pauze… in het “voorbeeld” zijn in het hoogseizoen chauffeurs (D-rijbewijs) aan de slag voor diverse busbedrijven waar de rij- en rusttijden bewust met de voeten worden getreden. Een algemene tacho registratie invoering voor “alle” voertuigen voor personenvervoer zou een uitstekend begin zijn!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook x

De Nieuwe Werker

FREE
VIEW