Nieuws

Sociaal klimaat bij Lidl in het slop

Sociaal klimaat bij Lidl in het slop

De onderhandelingen bij Lidl zitten al enkele maanden muurvast. De laatste vergadering van eind maart heeft – opnieuw – niet tot concrete vooruitgang geleid. De directie toont geen enkel respect voor het sociaal overleg en legt al onze prerogatieven naast zich neer. De werknemersvertegenwoordigers konden dan ook niet anders dan de onderhandelingstafel verlaten.

// een bijdrage van BBTK

Het sociaal klimaat bij Lidl is al jaren gespannen. De werkdruk stijgt voortdurend, net als de onredelijke flexibiliteitseisen, en de werknemers staan constant onder druk. In oktober vorig jaar vonden verschillende stakingsacties plaats. De directie wilde toen terugkomen op het quotum van 42 overuren per winkel. Dat was nochtans het resultaat van eerdere onderhandelingen, en dat voor onbepaalde duur. Omkadering door een cao liet nog op zich wachten.

Gespannen sfeer

Vakbonden en directie bereikten uiteindelijk een akkoord over de problematiek van de overuren en de vliegende ploegen. Over een hele reeks andere essentiële punten (contractverhogingen, statuut van assistenten, overname van anciënniteit bij functieverandering, flexibiliteit, winkeluren, plan voor 45-plussers en welzijn, …) zouden nog besprekingen volgen.

Er werd dan ook een kalender van onderhandelingsvergaderingen opgesteld om deze besprekingen te voeren. De directie annuleerde bijna de helft van die vergaderingen. De vergaderingen die wél doorgingen, verliepen telkens in een gespannen context omdat de directie aan haar standpunten vasthield en nieuwe maatregelen trachtte op te leggen waardoor de sociale basisvoordelen erop achteruitgingen. Op 28 maart 2022 vond een laatste vergadering plaats waar de besprekingen al snel helemaal vastliepen.

Fundamentele voorwaarden

De BBTK had duidelijk gesteld niet te zullen wijken op twee fundamentele voorwaarden:

  • Geen annualisering of semestrialisering van de arbeidstijd, niet voor deeltijdse werknemers, niet voor voltijdse werknemers. Wij willen welzijn voor iedereen, geen flexibiliteit.
  • Bij promotie moet iedere werknemer zijn baremieke Lidl-anciënniteit in zijn vorige functie behouden en met zijn volledige anciënniteit in zijn nieuwe functie betaald worden.

Wij willen een beperkte, omkaderde flexibiliteit van ongeveer 2 uur per week voor de deeltijdsen, berekend over een kwartaal. Als er op het eind van het kwartaal nog uren in de pot zitten, moet de deeltijdse werknemer automatisch een contract met meer uren krijgen. Daarmee wordt het statuut van de deeltijdsen verbeterd en wordt erkend dat er nood is aan structurele uren in de winkels. De directie wijst ons voorstel radicaal af en wil de flexibiliteit nog verder opvoeren. 

Voor de voltijdse werknemers eist de directie een flexibiliteit van ongeveer 4 uur per week. Concreet betekent dit prestaties tussen 32 en 40 uur per week, zonder loontoeslag. Momenteel geldt er nochtans vanaf het 37ste uur een loontoeslag. In feite zou er constant een pot met 52 uren kunnen bestaan zonder loontoeslag. Die pot zou na één jaar uitbetaald moeten worden. Een vergiftigd geschenk!

Dit is onaanvaardbaar, de directie maakt van dit plan “een globaal plan, te nemen of te laten.” In de praktijk zullen de voordelen voor sommigen betaald worden door de flexibiliteit van anderen. Voor de BBTK kan hier geen sprake van zijn. Wij willen welzijn en kwaliteitsvol werk voor iedereen. 

Facebooktwitter

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook x

De Nieuwe Werker

FREE
VIEW