Nieuws

E-commerce: regering slaat de bal volledig mis

E-commerce: regering slaat de bal volledig mis

In zijn state of the union heeft premier Alexander De Croo gesteld dat de sociale partners afspraken moeten maken om e-commerce te faciliteren en nachtarbeid goedkoper te maken.

// een bijdrage van de BTB

Maar onder druk van één werkgeversfederatie (Comeos) kondigt hij aan dat de regering de finale beslissing neemt indien het overleg niets oplevert. Het lijkt wel alsof nachtarbeid en weekendwerk in de sector kost wat kost een versoepeling moet ondergaan.

Deze regering moet echter beseffen dat Comeos slechts een deel van de sector vertegenwoordigt. E-commerce wordt ook – en vooral – uitgevoerd door bedrijven uit de transport- en logistieke sector, waar de nodige afspraken al gemaakt zijn. Het is dus tijd om te luisteren naar alle vertegenwoordigers van de sector, in plaats van naar één werkgeversfederatie.

Sociaal overleg

Er bestaan in de transport- en logistieke sector (PC 140.03) al onderhandelde oplossingen om E-commerce verder te faciliteren. De beslissing van de regering ondermijnt succesvol sociaal overleg in één sector, wegens problemen die zich in een andere sector stellen.

Afspraken omtrent de e-commerce moeten worden gemaakt door de sociale partners van al de betrokken sectoren, met aandacht voor het sociale en ecologische aspect.

E-commerce met respect voor duurzaamheid

Zonder een afgesproken kader betekent meer e-commerce een toename van het aantal voertuigen. Dat betekent dus meer vervuiling en meer uitbuiting van de werknemers in die sector. De e-commerce zonder afgesproken kader staat haaks op het klimaatbeleid waar deze regering hard op inzet.

Afspraken in de sector wegvervoer en logistiek

Het recente sectorakkoord van het wegvervoer en logistiek voorziet bijkomende afspraken om weekendwerk en flexibiliteit te faciliteren. Deze afspraken voorzien in goede voorwaarden voor logistieke arbeiders via stabiele contracten, die de werkgevers de nodige flexibiliteit bieden.

Ook inzake nachtarbeid bestaat er op sectorniveau een akkoord tussen de sociale partners. Dit kan perfect, mits naleving van de sectorale vergoedingen die voor nachtarbeid voorzien zijn. Een bedrijf dat bijkomende afspraken wenst te maken kan dit via een bedrijfsakkoord. Ook hier stelt de sector van het wegvervoer en logistiek zich flexibel op.

Frank Moreels, voorzitter BTB
Facebooktwitter

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook x

De Nieuwe Werker

FREE
VIEW