Colombia: “De energietransitie gebeurt samen met ons werknemers – of ten koste van ons”

Barrancabermeja, een stad met 200 000 inwoners langs de Magdalenarivier, in het noordoosten van Colombia. Daar is de grootste raffinaderij van het land gevestigd, waar elke dag 250.000 vaten olie worden ontgonnen. In het bedrijf vind je een honderdjarige vakbond: de Unión Sindical Obrera (USO). En schitterende vakbondsmilitanten die, ondanks alle intimidaties, verder strijden voor een rechtvaardige transitie, voor een productiemodel dat respectvoller is voor de werknemers en het milieu. We duiken in het hart van hun strijd. 8u ‘s morgens. We verlaten het vliegtuig, er komt ons een vlaag warme lucht tegemoet. We waren nochtans gewaarschuwd. Barranca – zoals … Verder lezen over Colombia: “De energietransitie gebeurt samen met ons werknemers – of ten koste van ons”